Avdelningen Tuvan

Tuvan finner ni på nedervåningen på Vargbergets förskola. Här är en grupp med 2-4 åringar och vi har ett projektinriktat arbetssätt där vi tillsammans med barnen fördjupar oss kring olika fenomen. I höst började vi vårt utforskande kring barnens intresse för böcker och även bygg & konstruktion.

För oss är det viktigt att barnen får använda sig av sina hundra språk, att uppleva, utforska och upptäcka omvärlden med hjälp av olika uttryckssätt. Genom att sjunga, leka, dansa, måla, berätta, lyssna, laborera med digitala verktyg berikas barnens upplevelser och därmed fördjupas också deras lärande.

Bygg ger barnen möjligheter att utforska sin omvärld, skapa sin egna identitet och lär sig att vissa saker kan användas på nytt sätt. Barnen får möjligheter till att utforska färger och former och bygga med färgade block och experimenterar med färgade pusselbitar i ljusrummet. Barnen provar på att måla med olika tekniker och redskap.

Miljön ser vi som den tredje pedagogen. Det är viktigt att skapa miljöer och erbjuda material som stimulerar, inspirerar, utmanar och uppmuntrar till utforskande och lärande. Aktivitet som vi gör ger det möjligheter till att utforska omvärlden tillsammans med barnen.

Men våra lärmiljöer stannar ju inte vid Tuvans egna lokaler, vi har också vår närmiljö. Dels den allra närmsta som finns i förskolan, våra ateljéer La Stanza och La Piaza, samt våra fantastiska gårdar. Men vi utforskar också vår närmiljö genom våra skogsutflykter och promenader.

kontakt Tuvan

Senast uppdaterad: 8 november 2023