Avdelningen Mossan

Mossan finner ni på nedervåningen på Vargbergets förskola. Vi är en grupp med barn i 1- 2 års åldern. Då vi arbetar med de allra yngsta så är vårt främsta fokus att skapa trygghet för dem till oss pedagoger, miljön samt till sina kamrater. På Mossan värnar vi om goda relationer, barnens nyfikenhet samt deras kompetens. Att förändra miljön efter barnens intresse samt förutsättningar är också något som är viktigt för oss. Vi arbetar även projektinriktat då vi fördjupar oss i olika ämnen som intresserar barnen. För tillfället så utforskar barnen vad skogen erbjuder och tillsammans undersöker vi naturmaterial, går på skogspromenader och kommer uppmärksamma förändringarna genom årstiderna.

Målar grön färg med blåbärsris som pensel Måla med olika tekniker Foto: Avdelningen Mossan

Alla är vi olika och det är därmed viktigt för oss att barnen ska få möjlighet till att utforska, upptäcka och uppleva omvärlden på olika sätt samt med hjälp av olika uttryckssätt. Genom att leka, dansa, måla, arbeta med lera, berätta, lyssna, experimentera samt genom att använda digitala verktyg så berikas barnens upplevelser och därmed deras lärande.

I vår inomhusmiljö har vi skapat små mötesplatser för olika sorts skapande och utforskande: lera, rita, måla eller bygga med olika material I vårt bygg- och konstruktionsrum. Barnen har även tillgång till att arbeta vid ljusbord, spela spel, bygga med lego, läsa sagor i vår läshörna eller dansa till musik vilket brukar uppskattas.

Vår dag är fylld av rutiner så som att äta i vår fina matsal och de barnen som sover vilar i vårt utesov. I matsalen är det viktigt för oss att barnen får öva på att bli självständiga genom att hämta mat, dricka och bestick själva. Självklart med en hjälpande hand från oss pedagoger. Andra trevliga stunder som uppskattas av barnen på Mossan är exempelvis sångsamlingar samt lek ute på vår härliga gård.

kontakt mossan

Senast uppdaterad: 6 december 2022