Avdelningen Kotten

Välkomna till Kotten! Vi finns på övre plan på Vargbergetsförskola och här finner ni några av de äldsta barnen på förskolan. Barnen här är mellan 4-6 år . Vi arbetar projektinriktat då vi delar in barnen i mindre grupper och fördjupar oss kring olika fenomen. Vårt projekt har fortsatt med fördjupning sen vårterminen där vi skapat starka relationer till barnens närområde och arbetar aktivt för barnens röst i samhället.

För oss är det viktigt att barnen får uppleva, utforska och upptäcka omvärlden med hjälp av olika uttryckssätt. Genom att sjunga, leka, dansa, måla, berätta, lyssna, laborera med digitala verktyg berikas barnens upplevelser.

I våra rum har vi skapat små mötesplatser för olika sorts skapande och utforskande: lera, teckna, måla, bygga med olika material, arbeta vid ljusbord, läsa i våra läshörnor eller dansa och spela teater.

Det är viktigt att barnen får just stillhet, rörelse och balans i sin vardag så vi försöker undervisa i detta under hela dagen genom att erbjuda olika aktiviteter både inne och ute där barnen får möjligheter till att använda både knopp och kropp men även få befinna sig i stillhet där man får återhämtning. I vår direkta närhet kan vi utforska både skog och bostadsområden.

kontakt kotten

Senast uppdaterad: 4 oktober 2023