Avdelningen Blomman

Blomman finner ni på nedervåningen på Vargbergets förskola. Vi är en grupp med 2-4 åringar. Vi arbetar projektinriktat då vi delar in barnen i mindre grupper och fördjupar oss kring olika fenomen.

Barn limmar löv på svart papper. Skapande med höstlöv Foto: Avdelning Blomman

Vi arbetar projektinriktat och vi delar in barnen i mindre grupper för att skapa många olika små möten under en dag på förskolan. Vi ser barnen som viktiga samhällsmedborgare och utgår från deras förutsättningar och intressen i vår pedagogik. Varje höst börjar vi vårt utforskande och ser vad som intresserar barnen som vi bygger vår undervisning på.

Lärmiljöerna är utformad på ett sådant sätt att de är tillgängliga, tillåtande för barnen och lockar dem till ett utforskande och lärande. Miljöerna är planerade så att barnen själva ska kunna ta fram material och fritt röra sig mellan de olika rummen. Genom pedagogisk dokumentation som är ett viktigt verktyg i vårt arbete kan vi visa vad barnen är intresserade av och vad som pågår just då, vilka frågor de ställer och vilket material som används.

Kontakt blomman

Senast uppdaterad: 4 oktober 2023