Vår förskola

Vargbergets förskola ligger i en vacker miljö alldeles intill skogen. På övervåningen har vi en stor ateljé, La stanza, samt en uteateljé, La piazza, där barnen får möjlighet till skapande. På nedervåningen ligger vår matsal där vi äter näringsriktig mat lagad från grunden från vår från fantastiska buffé. Vi äter i olika matlag. De barn som behöver sova erbjuds att göra det inne på sin avdelning.

Barn leker vid blomlådor. Barn leker vid blomlådor. Foto: Claudia Fried

Vi erbjuder tydliga lärmiljöer för olika aktiviteter med spännande och varierat material som är tillgängligt för alla barn.

På alla avdelningar har vi ateljéer där vi erbjuder olika aktiviteter med bland annat lera, temprablock, akryl, varierat natur och återbruksmaterial. I våra avdelningar har vi även plats för bygg och konstruktion.

Under dagen delar vi in gruppen i mindre sammanhang i våra olika lärmiljöer. Barnen erbjuds många tillfällen till samtal, samarbete och reflektion och utvecklar sin förmåga att skapa och uttrycka sig på många olika sätt.

Precis som i övriga förskolor i Haninge kommun arbetar vi mycket med högläsning och dialogisk högläsning för att främja barns språkutveckling som en naturlig del av vår undervisning.

Vi arbetar medvetet med ICDP/Vägledande samspel(International Child Development) där vi kan fortsätta stärka och utveckla positiva relationer tillsammans med våra barn och vårdnadshavare.

Följ oss gärna på Instagram, VästerhaningeNorraFörskolor

Tillsammans för en hållbar framtid!

Senast uppdaterad: 26 februari 2024