Avdelningen Kvisten

Avdelningen Kvisten hittar ni på övervåningen. Avdelningen består av barn i ålder 3-6 år och 3 pedagoger som har väldigt roligt tillsammans. På vår avdelning arbetar vi mycket med demokrati och vårt förhållningssätt; vi har tagit ställning för att våra olikheter tillsammans gör oss starka som grupp. Vi lär av varandra och hämtar inspiration av varandras tankar och erfarenheter. Stor uppmärksamhet ägnas till vårt arbete kring mellanmänskliga relationer och vänskap.

Vi strävar efter att barnen ska bli självständiga individer som ska våga ta för sig av livet.

Vi vill bygga upp relationer mellan barnen mellan olika åldrar. Vi skapar många tillfällen för barn att mötas och berika varandras lek.

Vi erbjuder miljö och material som stimulerar, inspirerar, utmanar och uppmuntrar till utforskade och lärande som skapar möten, kommunikation och lek. Men miljön handlar inte bara om den fysiska miljön utan hur man organiserar tid och rum, därför delar vi in oss i mindre grupper under delar av dagen för att skapa bra förutsättningar för barnens välmående, lärande och utveckling.

Vi på Kvisten är noga med att låta barnens röster bli hörda och barnen är också delaktiga i olika beslut som tas kring deras vardag i förskolan.

I vårt förhållningssätt ingår även att vårda våra miljöer, både arbetsmiljön för barnen och den fysiska miljön på Kvisten och förskolans lokaler.

Vi tycker om att skapa och utforska allt runt omkring oss, våra förutsättningar är stora genom närhet till naturen. Skogspromenader ger oss möjligheter att röra på oss och utveckla både motoriskt och fysiskt på ett naturligt sätt.  Vi målar, tecknar, bygger, konstruerar. Vi gillar att sjunga, dansa och dramatisera tillsammans med barnen.

kontakt kvisten

Senast uppdaterad: 8 november 2023